onsdag 25 september 2013

Språkljudslek

Här ser ni vilka ljud vi har börjat med i språkljudsleken. Det är en bild, en rörelse och ett ljud. Vi har börjat med fjärilarna och humlorna än så länge. Titta gärna på bilderna tillsammans med barnen så kan de berätta hur ljuden låter.
Vi tittar på bilder och försöker hitta vilka som rimmar. Sen avslutar vi med att läsa rimramsor tillsammans. De vi har haft nu är:

Gubben Gran.                                                                          Sladderi, sladderi, sork
For till stan.                                                                              Kläderna hänger på tork
Köpte snus.                                                                              Sladder, sladder, sid
För en lus.                                                                                Nalle hänger bredvid
Kokte soppa.                                                                            Så kan det gå
På en loppa.                                                                              Så kan det gå
Det var gubbens bästa soppa.                                            När man badar med kläderna på


Nu ska här bli fest,
Sa en häst
Får vi mat månntro
Sa en ko
Ja visst varsågoda
Sa en groda
Men ät med måtta 
Sa en råtta
Jag tar de här fröna
Sa en höna
Kan jag få mera ris
Sa en gris
Det här var gott
Sa en igelkott
Jag tar mer om en stund
Sa en hund
Det blir mycket disk
Sa en fisk
Ja jag sliter för fyra
Sa en myra
Nu blir det dans
Sa en schimpans
Du står på mina tår
Sa ett får
Nu dansar jag rock
Sa en bock
Jag tror jag får svindel
Sa en spindel
Nu säger jag god natt
Sa en katt
Då törs jag göra bus
Sa en mus